Materiały do pobrania
Studia podyplomowe
Sterowanie i osprzęt turbinowych silników lotniczych

 

Program przedmiotu
Osprzęt i sterowanie turbinowych silników lotniczych

  1.  Wprowadzenie.
  2. Rozmieszczenie i napędy osprzętu silników:  turboodrzutowych i turbośmigłowych.

  3. Pompy olejowe.

  4. Zespoły zasilania i sterowanie
    - zakresy pracy silników i cel sterowania,

- parametry silników turboodrzutowych podlegające sterowaniu,

- pompy paliwowe,

- regulatory prędkości obrotowej,

- zawór dławiący,

- filtry,

- wtryskiwacze,

- przewody i armatura

  1. Elektroniczne układy sterowania

- analogowe,

- cyfrowe  (FADEC),

  1. Układy pomiarowe
  2. Urządzenia rozruchowe silników turbinowych

  3. Pozostałe instalacje, w tym
    - przeciwpożarowa,
    - przeciwoblodzeniowa

  4. Tendencje rozwojowe


 

TEMATY do opracowania 

  1. Ogólne wymagania stawiane układom sterowania lotniczych zespołów napędowych

  2. Sposoby sterowania lotniczym zespołem napędowym z silnikiem turbinowym

  3. Wymagania i ograniczenia eksploatacyjne nakładane przez producenta na przykładzie silników turbinowych produkowanych przez PZL – Rzeszów

  4. Silnik turbinowy jako obiekt sterowania.

  5. Wpływ temperatury na pracę turbinowego zespołu napędowego i sposoby pomiaru temperatur w takim zespole napędowym

  6. Wpływ wysokości lotu na pracę zespołu napędowego i sposoby jej pomiaru

  7. Wpływ składu mieszanki paliwa na pracę zespołu napędowego i sposoby sterowania składem mieszanki

  8. Układy regulacji prędkości obrotowej silnika turbinowego

  9. Układy stabilizacji prędkości obrotowej lotniczego zespołu napędowego ze śmigłem o zmiennym skoku
    Omówić wymagania układów regulacji prędkości obrotowej silnika tłokowego, sposoby rozwiązania, specyfika w porównaniu z silnikiem samochodowym

  10. Analiza wielkości fizycznych istotnych w procesie sterowania silnikiem przepływowym i ogólne zasady ich pomiaru

  11. Specyfika pomiaru temperatury gazów za turbiną (T4)

  12. Analiza przepływowych silników lotniczych jako obiektów sterowania
    Należy dokonać przeglądu podstawowych typów silników lotniczych i omówić parametry, którymi należy sterować, oraz parametry, przy pomocy to sterowanie można realizować

  13. Układy stabilizacji prędkości obrotowej w silnikach turbinowych
    Analiza zadań, wymagania, stosowane rozwiązania

  14. Specyfika sterowania zespołu napędowego śmigłowca

  15. Analiza zasadności stosowania nieelektrycznych układów pomiarowo-sterujących

  16. Przegląd elektronicznych układów sterowania lotniczymi zespołami napędowymi

  17. Napęd agregatów silnika turbinowego

  18. Przegląd literatury na temat cyfrowych układów sterowania lotniczymi zespołami napędowymi (układy typu FADEC)

  19. Układy rozruchowe silników turbinowych

  20. Układy pomiarowe natężenia przepływu paliwa do wtryskiwaczy

  21. Instalacje przeciwpożarowe silników lotniczych

  22. Instalacje przeciwoblodzeniowe silników lotniczych

  23. Układ zasilania silnika lotniczego w paliwo

Pliki:
Brak plików do pobrania
wstecz
Strony domowe pracowników Politechniki Rzeszowskiej stworzono w oparciu o oprogramowanie udostępnione przez firmę NetFreedom